Eksploatacja

Generowanie mniejszej ilości szkodliwych związków, lepsze parametry spalania, wzrost wartości mocy oraz momentu obrotowego silnika, cichsza praca i większa sprawność – w porównaniu z samochodem wyposażonym w silnik wolnossący, pojazd z turbosprężarką ma wiele zalet. Nic więc dziwnego, że z roku na rok coraz więcej kierowców łaskawszym okiem patrzy na samochody z turbiną. Auta wyposażone w takie rozwiązanie mogą zapewnić wieloletnie korzyści z użytkowania. Jednak, żeby ich doświadczyć warto pamiętać o prostych zasadach eksploatacji pojazdów z turbiną.

Kilka słów o działaniu turbosprężarki

Dla zrozumienia jak ważna jest odpowiednia eksploatacja auta z turbosprężarką warto wspomnieć o mechanizmie jej działania. Źródłem napędu turbosprężarki jest energia spalin. Sprężone powietrze kierowane jest do intercoolera, w którym zostaje schłodzone, a następnie przekazane do komór spalania silnika. Dokładne informacje na temat działania zamieściliśmy na stronie dotyczącej budowy turbosprężarki.

 

Należy pamiętać, że każda turbina konstruowana jest z myślą o silniku o odpowiednich parametrach i z określonymi nastawami. Podczas produkcji bierze się pod uwagę między innymi pojemność i moc silnika, do którego jest przeznaczona, czy obciążenie pojazdu. Fakt, iż turbina dedykowana jest do konkretnego auta oznacza, że do danego pojazdu nie może być wprowadzony inny rodzaj turbosprężarki. Powinno to uczulić właścicieli pojazdów na zwrócenie większej uwagi na pewne aspekty w użytkowaniu auta, które mają istotny wpływ na eksploatację turbosprężarki.

Olej a eksploatacja turbosprężarki

Warto pamiętać, że turbosprężarka może pracować z prędkością przekraczającą 200 000 obrotów na minutę, zaś temperatura spalin może wynieść nawet 800 stopni Celsjusza. Właśnie dlatego przepływający przez turbosprężarkę olej pełni dwie bardzo ważne funkcje: po pierwsze – zapewnia smarowanie wszystkich elementów współpracujących ze sobą, zapobiegając ich przedwczesnemu zużyciu; po drugie – odbiera ciepło z korpusu turbosprężarki, zapobiegając tworzeniu się nagaru.

 

Mając świadomość tego, jak istotny jest olej dla prawidłowej eksploatacji turbiny, należy:

  • stosować zawsze olej zgodny z wytycznymi producenta (nie należy mieszać różnych rodzajów i typów),
  • wymieniać regularnie olej i filtr oleju,
  • kontrolować poziom oleju.

Uruchamianie i gaszenie silnika a eksploatacja turbiny

Na żywotność turbosprężarki bardzo duży wpływ ma sposób, w jaki auto zostaje uruchamiane i gaszone.

  • przy jeździe miejskiej nie występuje problem niewłaściwego gaszenia auta, ponieważ turbina nie rozgrzewa się mocno i nie jest silnie rozpędzona,
  • przy jeździe w warunkach autostradowych i szosowych należy natomiast odpowiednio postępować przy gaszeniu pojazdu, ponieważ elementy silnika są nierównomiernie rozgrzane, zaś turbina pozostaje rozpędzona. Właśnie dlatego po zatrzymaniu pojazdu powinien on pracować jeszcze 2-3 minuty na biegu jałowym. Przez ten czas utrzymany zostaje prawidłowy obieg oleju, zwłaszcza smarowanie rozpędzonej turbiny – a co najważniejsze, krążący olej nadal odbiera ciepło z nierównomiernie rozgrzanych elementów silnika.

 

W nowoczesnych samochodach klasy Premium można spotkać systemy podtrzymujące przepływ oleju przez turbosprężarkę (tzw. turbo timer), które w sytuacji wyłączenia turbiny utrzymują jeszcze odpowiedni obieg płynu eksploatacyjnego.

Co robić w przypadku awarii?

Turbosprężarka za pośrednictwem pewnych sygnałów informuje, że ulega zużyciu. Czytając te sygnały umiejętnie można realnie zapobiec awarii. Najczęściej pojawiającymi się „niedomaganiami”, które mogą przyczyniać się do uszkodzenia turbosprężarki, są:

  • biało-niebieskie zadymienie,
  • czarne zadymienie i utrata mocy,
  • ubytki oleju,
  • głośna praca.

 

Wszystkie te symptomy mogą świadczyć o nieprawidłowościach pracy turbosprężarki. Należy wówczas oddać auto do specjalistycznego serwisu, aby nie dopuścić do awarii. Na miejscu eksperci ocenią skalę problemu, a także zdiagnozują czy przyczyna leży faktycznie po stronie turbosprężarki. Niekiedy objawy powszechnie przypisywane niepełnej sprawności turbiny, mogą świadczyć o uszkodzonej uszczelce pod głowicą lub uszkodzonych pierścieniach, awarii układu wtryskowego, uszkodzonym zaworze EGR.

 

Do najczęściej spotykanych przyczyn awarii turbosprężarki zalicza się:

  • uszkodzenie łopatek wirników przez ciało obce, pojawiające się w spalinach bądź zasysanym przez turbosprężarkę powietrzu,
  • uszkodzenie systemu łożyskowania, spowodowane przez ciała obce zawarte w oleju,
  • uszkodzenie systemu łożyskowania, spowodowane zaniżonymi parametrami smarowania,
  • przyspieszone odkładanie nagaru wskutek nieumiejętnej eksploatacji bądź nieregularnej wymiany oleju.

 

Aby nie dopuścić do awarii turbosprężarki należy już z pierwszymi oznakami nieprawidłowej pracy udać się do warsztatu. Specjalistyczny serwis za pomocą odpowiedniego sprzętu i przy wykorzystaniu najnowszej technologii przeprowadzi skuteczną naprawę turbosprężarki

Kontakt


CARTUR s.c. 85-152 Bydgoszcz
ul. Daleka 10
(naprzeciw Oddziału Celnego II)

E-mail: turbo@cartur.pl

Tel/Fax: 52-345-15-87
Tel: 52-372-75-84