Budowa

Turbosprężarka gazowa to urządzenie o stosunkowo prostej budowie, ale precyzyjnym wykonaniu z wykorzystaniem wysoko zaawansowanych technologicznie materiałów. Urządzenie wykorzystuje energię gazów wydechowych silnika do podniesienia ciśnienia powietrza podawanego do komór spalania. We współczesnych silnikach sprężone powietrze, zanim zostanie wprowadzone do silnika, zostaje schłodzone w dodatkowej chłodnicy powietrza (tzw. intercooler), aby zwiększyć swoją gęstość. W ten sposób ilość cząsteczek tlenu w jednostce powietrza zostaje zwiększona do maksimum. Wpływa to na poprawę warunków spalania wtryskiwanego paliwa a także na wzrost mocy, momentu obrotowego oraz „elastyczności” silnika.

Główny element turbosprężarki to zespół wirujący. Składa się on z wałka z kołem turbiny (napędowym) po stronie spalin oraz koła kompresora po stronie sprężanego powietrza. Kompletny zespół wirujący osadzony jest w korpusie centralnym za pomocą łożysk hydrodynamicznych oraz łożyska oporowego. Przez środek korpusu prowadzony zostaje olej z układu smarowania silnika. Jego zadanie polega na utrzymywaniu klinów olejowych w systemie łożyskowania oraz na odprowadzaniu nadmiaru ciepła. Na dwóch końcach zespołu wirującego umieszczone są olejowe pierścienie uszczelniające i odrzutniki oleju. Tworzą one uszczelnienia labiryntowe, których zadaniem jest zabezpieczenie przed wydostaniem się oleju na koła.


W niektórych turbosprężarkach znajdują się dodatkowe kanały do połączenia z układem chłodzenia cieczą silnika.


Kontakt


CARTUR s.c. 85-152 Bydgoszcz
ul. Daleka 10
(naprzeciw Oddziału Celnego II)

E-mail: turbo@cartur.pl

Tel/Fax: 52-345-15-87
Tel: 52-372-75-84