Awarie

Przyczyny awarii

Istnieje wiele przyczyn prowadzących do przyspieszonego zużycia turbosprężarki. Najczęstsze z nich to:

  • nieregularna wymiana oleju silnikowego (czasami prowadząca do awarii turbiny dopiero po przejechaniu wielu tysięcy kilometrów)
  • nieumiejętne uruchomienie silnika w pojeździe, który długo stał „na placu”
  • pojawienie się ciała obcego na kole kompresji wraz z zasysanym powietrzem
  • pojawienie się niewielkiego elementu silnika w spalinach napędzających koło turbiny
  • chwilowy spadek ciśnienia lub jego utrata w układzie smarowania silnika (czasami efekty widoczne są dopiero po dłuższym czasie)
  • nieumiejętna technika jazdy pojazdem z silnikiem turboładowanym

Objawy awarii

  • Znaczna utrata mocy silnika, zwiększone wydzielanie czarnego zadymienia – zbyt niskie ciśnienie doładowania. Nastąpiło zużycie systemu łożyskowania › zużycie olejowych pierścieni uszczelniających › wyciek oleju › nagromadzenie się dużej ilości nagaru pod kołem turbiny › nieodpowiednie obroty zespołu wirującego wskutek tarcia o nagar.
  • Znaczna utrata mocy silnika i niebieskie zadymienie – silnik spala olej, który wydostaje się poprzez system uszczelnień. Nastąpiło zużycie systemu łożyskowania › zużycie olejowych pierścieni uszczelniających › wyciek oleju › przedostanie się oleju do sprężanego powietrza. Ponadto: pojawienie się oleju zalegającego w przewodach pomiędzy turbosprężarką a kolektorem ssącym (w szczególności na wejściu inercooler’a).
  • Okresowa utrata mocy silnika – efekt związany zazwyczaj z zacinaniem się systemu zmiennej geometrii. Systemu sterowania ciśnieniem doładowania zacina się, co prowadzi do tego, że czujnik ciśnienia doładowania rejestruje nieprawidłową wartość.

Kontakt


CARTUR s.c. 85-152 Bydgoszcz
ul. Daleka 10
(naprzeciw Oddziału Celnego II)

E-mail:

Tel/Fax: 52-345-15-87
Tel: 52-372-75-84