Montaż turbosprężarki

Właściwy wybór wykonawcy montażu turbosprężarki ma kluczowe znaczenie dla jej przyszłej, prawidłowej pracy. Jednak na pełen sukces, zapewniający długoletnią eksploatację części, wpływa również wysoki poziom jakości obsługi w serwisie, do którego oddany został pojazd. Właśnie dlatego warto powierzyć auto wykonawcom z długoletnim doświadczeniem w branży, ponieważ nawet drobne nieprawidłowości mogą wpłynąć ostatecznie na prawidłową eksploatację całego układu.

Jak powinien przebiegać montaż turbosprężarki?

 
Podstawową zasadą, której powinien przestrzegać każdy serwis, świadczący usługę montażu turbosprężarki, jest stosowanie się do instrukcji serwisowych producenta. Szczegółowo określają one procedurę instalacji turbiny w konkretnym modelu silnika, co pozwala zapewnić długoletnią, bezawaryjną pracę. Instrukcje te w niektórych zakresach różnią się od siebie, uwzględniając specyfikę szczegółowych rozwiązań konstrukcyjnych danego silnika.

Uniwersalne wskazania dotyczące montażu turbosprężarek

 
Występujące między poszczególnymi modelami silników różnice determinują przeprowadzenie odmiennych czynności i zastosowanie innego podejścia podczas instalacji turbiny. Wyodrębnić można jednak wspólny katalog zasad, których przestrzeganie stanowi o bezpieczeństwie i skuteczności montażu. W świetle tych reguł należy:

  1.  Ustalić oraz usunąć pierwotną przyczynę awarii turbiny.
  2.  Sprawdzić drożność oraz szczelność przewodów, którymi transportowane jest powietrze, na drodze: filtr powietrza-turbosprężarka-intercooler-kolektor ssący-głowica.
  3.  Sprawdzić stan zaworu EGR.
  4.  Sprawdzić i wyczyścić system odpowietrzania silnika (odmę), zaś elementy wymienne usunąć i wprowadzić nowe.
  5.  Oczyścić przewody z wszelkich pozostałości jak nagar, olej, ciała obce,  ewentualne pozostałości po awarii (fragmenty łopat, opiłki, nakrętka, itp.).
  6.  Zweryfikować przewód zasilający turbinę w olej. Musi być on szczelny, pozbawiony uszkodzeń, wolny od nagaru (od wewnątrz). W uzasadnionych przypadkach przy montaż przewód wymienić.
  7.  Oczyścić kolektor wydechowy, sprawdzić jego stan (a więc czy występują pęknięcia, odkształcenia, ubytki) oraz zweryfikować szczelność połączeń.
  8.  Sprawdzić stan katalizatora oraz filtra DPF.
  9.  Wymienić olej silnikowy, stosując wyłącznie olej zgodny ze specyfikacją producenta pojazdu.
  10.  Zastosować zestaw nowych uszczelek montażowych oraz śrub, nakrętek i szpilek, przeznaczonych do pracy w wysokich temperaturach.
  11.  Zwrócić uwagę na momenty dokręcania połączeń śrubowych.
  12.  Nie używać silikonu.
  13.  Podłączyć wszystkie przewody do turbosprężarki z wyjątkiem przewodu odprowadzającego olej z turbiny do komory korbowej silnika. Odłączając zapłon, zasilanie lub dopływ paliwa, obracać silnik za pomocą rozrusznika do momentu pojawienia się oleju na odpływie z turbosprężarki (powoduje to odpowietrzenie magistrali olejowej, eliminuje zjawisko uszkodzenia łożyskowania poprzez tzw. „suchy start”). Podłączyć po montażu przewód odpływowy, uruchomić silnik i obserwować jego pracę na biegu jałowym pod kątem ewentualnych nieszczelności czy wycieków.
  14.  Przeprowadzić niezwłocznie jazdę próbną. Wówczas elementy silnika oraz elementy turbosprężarki osiągają właściwą temperaturę, działają wewnętrzne odrzutniki oleju, turbina osiąga docelowe parametry pracy oraz szczelność.

Warsztat samochodowy - wsparcie dla serwisów turbosprężarek?

 
Pragniemy podkreślić, że kluczowe znaczenie przy montażu turbosprężarki ma ustalenie pierwotnej przyczyny jej awarii. Dzięki zdiagnozowaniu problemu oraz jego wyeliminowaniu, zainstalowana w pojeździe nowa turbina zapewni długoletnią bezawaryjną pracę silnika. Dlatego tak istotne znaczenie ma sprawny obieg informacji między warsztatem samochodowym a serwisem turbosprężarek. Rzetelna współpraca pozwala osiągnąć wspólny sukces. Należy mieć bowiem na uwadze, że awaria turbiny może być spowodowana wcześniejszym uszkodzeniem silnika (np. jego zatarciem, przegrzaniem, zaniżonymi parametrami smarowania, nieszczelnością, obecnością ciał obcych, zaniedbaniem w wymianie oleju).
 
Dbając o satysfakcję Klientów firma CARTUR w karcie gwarancyjnej, wystawianej do każdej turbosprężarki, rzetelnie uzupełnia dane, w tym między innymi rubrykę „UWAGI”. W tej właśnie części umieszczone zostają zapisy dotyczące przyczyny awarii oraz zakresu przeprowadzonej naprawy. Informacje te są wartościowe i pomocne dla serwisu przeprowadzającego montaż turbosprężarki. Dbamy o rzeczowe i dokładne uzupełnienie zapisów, aby ułatwiały zdiagnozowanie problemu, wykonanie naprawy, usunięcie usterek. Zależy nam bowiem, aby środowisko pracy turbiny – którym jest silnik pojazdu – było dla niej w przyszłości bezpieczne.

Kontakt


CARTUR s.c. 85-152 Bydgoszcz
ul. Daleka 10
(naprzeciw Oddziału Celnego II)

E-mail: turbo@cartur.pl

Tel/Fax: 52-345-15-87
Tel: 52-372-75-84