Regeneracja turbosprężarek

Po polskich drogach porusza się coraz więcej pojazdów wyposażonych w turbosprężarki. Silniki w nie zaopatrzone cechuje je wyższy moment obrotowy przy jednocześnie mniejszym zużyciu paliwa i mniejszej pojemności silnika niż ma to miejsce w jednostkach wolnossących. Powoduje to, że silnik jest bardziej dynamiczny, co ceni sobie wielu kierowców. Jednocześnie obawiają się oni kosztów związanych z uszkodzeniem turbosprężarki – a prędzej czy później taka sytuacja może pojawić się nawet przy normalnie użytkowanym pojeździe. Dlatego warto się do tego przygotować i bliżej zapoznać z tematem naprawy tej części.

Czym jest regeneracja turbosprężarki?

 

Jest to przede wszystkim rozwiązanie bardziej ekonomiczne niż wymiana tego elementu. Warto jednak pamiętać, że nie każde uszkodzenie da się naprawić i niekiedy zakup nowej części może okazać się jedynym wyjściem z sytuacji. W przeważającej większości przypadków turbosprężarkę można jednak skutecznie naprawić, a nawet odbudować w oparciu o nowe podzespoły. Warto dlatego wyczulić się na sygnały, które mogą oznaczać, że z turbosprężarką dzieje się coś złego, m.in.:
  •  białe lub czarne zadymienie z rury wydechowej przy mocnym obciążeniu silnika,
  •  spadające osiągi silnika,
  •  nierównomiernie rozwijana moc silnika,
  •  nietypowe odgłosy pracy silnika (świsty, syki).
  • Jak wygląda regeneracja turbosprężarki?

     

    Proces naprawczy obejmuje następujące czynności:
    1. Demontaż turbosprężarki
    2. Mycie oraz czyszczenie wszystkich elementów
    3. Dokładna ocena jakości komponentów za pomocą badań metrologicznych w punktach pomiarowych wskazanych przez producenta
    4. Wymianę kompletu elementów z zestawu naprawczego
    5. Wstępne wyważenie zespołu wirującego przy prędkościach nieprzekraczających 10 000 obr/min.
    6. Montaż zespołu wirującego w korpusie wraz z systemem łożyskowania i uszczelnień.
    7. Wyważenie kompletnego rdzenia turbosprężarki (core) za pomocą wysoko wyspecjalizowanego urządzenia firmy SCHENCK, przy prędkościach obrotowych 100 000 – 200 000 obr/min.
    8. Montaż końcowy
    9. Precyzyjna regulacja systemu zmiennej geometrii na stanowisku pomiarowym.

    Profesjonalna regeneracja turbosprężąrek

     

    Niezależnie od precyzyjnego wyważania zespołu wirującego, kluczowe obecnie jest uzyskanie właściwych nastaw systemu zmiennej geometrii. O ile jakość wyważania ma decydujący wpływ na kulturę pracy i trwałość urządzenia, prawidłowa nastawa systemu zmiennej geometrii wyznacza prawidłowy zakres parametrów pracy turbosprężarki w zakresie wytwarzanego ciśnienia. Jest to stosunkowo złożony proces, obejmujący zarówno kontrolę elementu sterującego (regulatora) wraz z zawartą w nim elektroniką, jak i elementów wykonawczych czyli mechanizmu kierownicy spalin.
    Kompleksowe, systemowe podejście do naprawy zapewnia długotrwałą bezawaryjną eksploatację turbosprężarki oraz uzyskanie prawidłowych parametrów ciśnienia doładowania przez turbosprężarkę zainstalowaną na silniku.

    Ile kosztuje regeneracja?

     

    Jest zdecydowanie tańszym rozwiązaniem niż zakup i montaż nowego elementu - mimo to nie należy do najtańszych usług. Ceny wahają się od ok. 600zł przy zwykłych turbinach, do nawet 900 zł – w przypadku turbosprężarek ze zmienną geometrią. Koszt naprawy uzależniony jest wyłącznie od modelu turbosprężarki i zakresu uszkodzeń.

    Dlaczego korzystać  z profesjonalnych warsztatów

     

    •  turbosprężarka traktowana jest kompleksowo,
    •   precyzyjne wyważanie zespołu wirującego na specjalistycznym sprzęcie,
    •   kontrola regulatora ciśnienia ze szczególnym uwzględnieniem regulatorów elektronicznych,
    •   kalibracja systemu zmiennej geometrii do nastaw fabrycznych
    •   usługa zostaje wykonana w określonym uprzednio terminie (1-3 dni roboczych),
    •   kompletny moduł turbosprężarki objęty zostaje 12-miesięczną gwarancją.

    Kontakt


    CARTUR s.c. 85-152 Bydgoszcz
    ul. Daleka 10
    (naprzeciw Oddziału Celnego II)

    E-mail: turbo@cartur.pl

    Tel/Fax: 52-345-15-87
    Tel: 52-372-75-84